JO kritiserar IVO för långsam handläggning
Justitieombudsmannen, JO, kritiserar Inspektionen för vård och omsorg, IVO, för långsam handläggning av ett ärende om journalförstöring. I beslutet konstateras att de flesta ärenden av detta slag har mycket långa handläggningstider, vilket enligt JO inte är godtagbart.
Det ärende som föranlett JOs kritik gäller en ansökan om journalförstöring som enligt JOs redogörelse kom in till IVO i september 2020. När JO började granska ärendet i slutet av januari 2022 hade IVO enligt beslutet inte vidtagit någon egentlig åtgärd. Kvinnan som gjort ansökan hade inte heller fått någon underrättelse från myndigheten om att avgörandet skulle bli försenat.
Av beslutet framgår att merparten av IVOs ärenden om journalförstöring har liknande handläggningstider och att myndigheten inte har underrättat de enskilda parterna om att avgörandena väsentligt försenats.
I sitt svar till JO medger IVO att handläggningstiden i det aktuella ärendet har varit lång och att det ser ut på samma sätt i de flesta av myndighetens ärenden om journalförstöring. Situationen beror enligt IVO på bristfälliga resurser i förhållande till omfattningen av ärenden.
JO konstaterar att handläggningen i ärendet har varit passiv och att handläggningstiden varit oacceptabelt lång. JO anser också att IVO borde ha underrättat anmälaren i enlighet med bestämmelserna i förvaltningslagen. För dessa brister förtjänar myndigheten kritik, konstaterar JO.
”Jag noterar att IVO på sin webbplats informerar om att handläggningstiden för journalförstöringsärenden för närvarande är cirka ett år. Redan en sådan handläggningstid framstår normalt som alltför lång. Situationen är mycket bekymmersam. Det är inte godtagbart att enskilda personer drabbas av myndighetens långa handläggningstider”, skriver chefs-JO Erik Nymansson i sitt beslut.
I beslutet uppmanas också IVO att överväga vad som kan göras utöver att begära ökade anslag för att komma till rätta med de långa handläggningstiderna. Chefs-JO skriver att det mycket angeläget att myndigheten gör sitt yttersta för att så snabbt som möjligt korta ned handläggningstiderna och att han har för avsikt att fortsatt följa frågan.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.