JO kritiserar Arbetsförmedlingen för dröjsmål
Justitieombudsmannen, JO, kritiserar Arbetsförmedlingen för att myndigheten varit alltför senfärdig med att ompröva ett beslut. I stället för att handläggas inom en vecka tog det tre månader.
En deltagare i ett arbetsmarknadspolitiskt program ansökte om uppehåll i verksamheten i samband med kommande jul- och nyårshelg. Arbetsförmedlingen avslog ansökan i början av december. Två dagar senare begärde deltagaren omprövning av beslutet.
Men det dröjde drygt tre månader innan Arbetsförmedlingen behandlade hans begäran om omprövning. Först i mars året därpå lämnades den över för omprövning. Det borde ha gjorts inom en vecka, anser JO i sitt beslut.
I beslutet konstaterar JO att en begäran om omprövning har flera likheter med ett överklagande. Och vid flera tidigare tillfällen har JO uttalat att ett överklagande som inte ska avvisas regelmässigt ska överlämnas till överinstansen inom en vecka. Enligt JO finns det inte anledning att godta längre tid för att lämna över ett ärende för omprövning inom samma myndighet. Speciellt när ärendet det handlar om blir betydelselöst efter kort tid, bör den enskilde kunna förvänta sig att ärendet lämnas över så snabbt som möjligt, menar JO.
”Det är naturligtvis oacceptabelt att ett ärende glöms bort och att det dröjer tre månader innan en begäran om omprövning tas om hand av den sektion som hanterar omprövningsärenden hos myndigheten. Detta gäller i synnerhet när en talan kan förlora i aktualitet kort tid efter att begäran lämnats in. Jag är kritisk till hanteringen, och Arbetsförmedlingen förtjänar kritik för att ha dröjt med att lämna över begäran om omprövning inom myndigheten”, skriver JO Thomas Norling i sitt beslut.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.