Föreslår europeisk licens för flygledare

LUFTFART2006-01-25

Ytterligare ett steg på vägen mot en enhetlig europeisk flygledarlicens för hela EU togs när EU-parlamentets transportutskott antog ett förslag om harmonisering av kraven.

Det saknas cirka 1 800 flygledare i EU, och rörligheten bland flygledarna är ett huvudskäl till att införa en gemensam flygledarlicens som gäller i alla medlemsländer. När reformen är genomförd kan flygledare jobba var som helst i Europa om de har licens.

Det gemensamma språket i luften är engelska. Alla flygledare måste alltså kunna tala engelska. Medlemsländerna får dessutom ställa krav på kunskaper i det lokala språket, eftersom flygledare måste kunna kommunicera med till exempel markpersonal och räddningstjänst.

Att skapa en gemensam europeisk flygledarlicens är också ett viktigt steg på vägen mot ett gemensamt europeiskt luftrum, där flygledningen inte är beroende av nationsgränser.

Förslaget kommer att behandlas av parlamentet i februari.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA