Flyttar inte med när jobben flyttar
Trafikverket vill halvera antalet trafikledningscentraler 2019. Centralerna i Boden, Ånge, Hallsberg och Norrköping, med totalt 200 anställda, kan komma att avvecklas.
Trafikverket förhandlar med de fackliga organisationerna om en avveckling av trafikledningscentralerna i Boden, Ånge, Hallsberg och Norrköping. Ledningscentralen i Stockholm kan bli mindre, medan de i Göteborg, Malmö och Gävle enligt förslaget ska byggas ut.
Bakgrunden är att myndigheten vill införa ett nytt nationellt tågledningssystem som planeras vara i drift 2019 eller 2020.
Bengt-Olof Halldin, som är produktionsledare i Hallsberg, tror inte att någon vill flytta med till de trafikledningscentraler som blir kvar.
– Det går ju inte att få bostad i de större städerna till ett rimligt pris.
Bengt-Olof Halldins kollega, trafikledaren Andreas Carlsson, befarar att facket inte kan påverka så mycket.
– Samverkan är nog mest ett spel för gallerierna. Ledningen har redan bestämt sig, känns det som.
Bengt Gruvman, som är STs företrädare i samverkansgruppen, är orolig för att trafikledningen ska tappa god kompetens.
– Arbetsgivaren svarar att vi ska ha IT-system som ersätter personalens kunskaper. Men viss erfarenhet, som exempelvis lokalkännedom, kan man inte bygga in i ett datasystem.
De tre fackliga organisationerna – ST, Seko och Saco – har skrivit ett gemensamt remissvar på Trafikverkets utredning.
– Vi saknar en kostnadsberäkning för omställning av personal, och vi tycker att saker och ting sker i fel ordning, säger Bengt Gruvman.
Facken anser att det nationella tågledningssystemet bör vara på plats och fungera innan Trafikverket avvecklar någon av de nuvarande centralerna. Men de är positiva till att säkerheten ska förbättras med det nya systemet.
Under det samverkansmöte där facken kom med sin kritik meddelade arbetsgivaren att 50 nya trafikledare ska utbildas. Det beslutet välkomnar Bengt Gruvman.
– Flera centraler har svårt att komma i kapp bemanningsmässigt eftersom folk slutar och går vidare till andra yrken inom Trafikverket i högre takt än det utbildas nya trafikledare. Då får man ofta lösa semestrar, sjukdom och föräldraledigheter med övertid.
Sveriges Television har under november uppmärksammat flera fall där Trafikverket antingen stoppat tågtrafiken för sent efter ett larm eller släppt på tågtrafiken för tidigt efter ett stopp, innan polis och räddningstjänst hunnit undan ordentligt.
Bengt Gruvman anser inte att det finns någon direkt koppling mellan bemanningen och säkerheten. Han har granskat övertidsuttaget på trafikledningscentralerna på alla de tre fackliga organisationernas uppdrag.
– Jag har synat drygt hälften av de nästan 900 anställda. Där finns ett antal fall där arbetsgivaren misskött veckovilan eller dygnsvilan, men jag har inte funnit någon som arbetat så länge i sträck att man kan kalla det för en säkerhetsrisk, säger Bengt Gruvman.
I åtta eller nio fall kommer ST inom Trafikverket att begära skadestånd av arbetsgivaren för brott mot reglerna om veckovila.
Omkring 200 anställda berörs
- Trafikverkets förslag är att ledningscentralerna i Boden, Ånge, Hallsberg och Norrköping avvecklas och att den i Stockholm blir mindre.
- Ledningscentralerna i Göteborg, Malmö och Gävle ska enligt förslaget byggas ut.
- På de arbetsplatser som hotas av nedläggning arbetar omkring 200 anställda, varav ett sextiotal är ST-medlemmar.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.