Ettårskontrakt skapar oro inom Citypendeln
Citypendeln räknade med ett nytt femårskontrakt eller omförhandling. I stället förlängde SL det gamla avtalet med ett år.
–Vi är inte direkt rädda för att förlora våra jobb, för tågen måste ju gå i Stockholm. Däremot är vi oroliga för att våra arbetsförhållanden påverkas negativt och att planeringen av bland annat bättre personalutrymmen avstannar, säger Lennart Nilsson, skyddsombud för ST inom Spårtrafiken vid Citypendeln.
Citypendelns nuvarande kontrakt med Storstockholms Lokaltrafik, SL, går ut i juni 2005. I och med att det inte sades upp, förlängs det automatiskt till sommaren 2006.
–Det hela rimmar dåligt med vad man gör i övriga Sverige, där man kommit fram till att det är svårt att bedriva järnvägstrafik med korta kontrakt, säger Lennart Nilsson.
Han har förståelse för att ett företag som vet så lite om sina framtida uppdrag inte är intresserat av att göra nya investeringar i verksamheten.
– Från fackets sida hoppas vi naturligtvis att detta inte påverkar Citypendelns mod att stå på sig i förhandlingar med SL. Det är ju med SL Citypendeln måste förhandla, till exempel om större arbetsmiljöinvesteringar.
SL och Citypendeln
SL äger pendeltågen. Citypendeln, som är ett franskägt företag, sköter trafiken åt SL. ST har idag cirka 100 medlemmar vid Citypendeln.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.