Bild: Mostphotos, Liselotte van der Meijs

Ett fyrtiotal kan få gå från Kemikalieinspektionen

KEMIKALIEINSPEKTIONEN2024-05-30

Personalen på Kemikalieinspektionen har informerats om att neddragningar väntar. Enligt arbetsgivaren handlar det om ett fyrtiotal tjänster. ”Vi behöver minska våra kostnader”, säger myndighetens generaldirektör Per Ängquist till Publikt.

Medarbetarna på Kemikalieinspektionen fick beskedet om de kommande neddragningarna i förra veckan.

– Arbetsgivarens bedömning är att det handlar om i storleksordningen ett fyrtiotal tjänster. Det beror på att vi behöver minska våra kostnader med 35 miljoner kronor, enligt en ungefärlig bedömning, säger myndighetens generaldirektör Per Ängquist.

Skälen till besparingarna är flera, framhåller han. Dels upphör en tillfällig finansiering på 25 miljoner kronor vid årsskiftet, dels ökar pensionskostnaderna med cirka 5 miljoner kronor årligen. Dessutom använde myndigheten drygt 3 miljoner kronor av anslagskrediten i slutet av förra året.

– Det gör att vi inte har någon marginal sparad. Men jag vill naturligtvis diskutera det här med mina fackliga parter, säger Per Ängquist.

Hade dessa besparingar inte gått att undvika?

– Man kan alltid vara efterklok och säga att man borde gjort vissa saker annorlunda. Men jag kan inte svara på om man hade kunnat göra något annat tidigare, säger Per Ängquist.

I dag arbetar cirka 280 medarbetare på Kemikalieinspektionen. Vilka tjänster som berörs och vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras bort är ännu inte bestämt. Något varsel är heller inte lagt.

– Det blir senare. Först ska vi gå igenom det ekonomiska läget så alla har full insyn, säger Per Ängquist.

Hur nedskärningarna påverkar arbetsplatsen är för tidigt att säga, anser han.

– Men det är klart att folk inte är glada. Jag är angelägen om att vara så öppen jag kan och hoppas att vi ska klara oss ur det här tillsammans på ett så klokt sätt som möjligt.

I dagsläget arbetar ledningen med att ta fram en verksamhetsanalys med ett förslag till ändringar av organisationen.

– Den vill vi diskutera tillsammans med våra fackliga motparter och därefter påbörja processen med vilka tjänster som vi ska ta bort.

Någon tidsplan för när personalen informeras vill Per Ängquist inte ge.

Kan det bli före semestrarna?

– Nej, det kommer det inte att bli, säger han.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Ekonomi
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA