E-fakturering blir obligatorisk
Från den 1 juli 2009 ska alla myndigheter hantera sina inkommande och utgående fakturor elektroniskt, enligt direktiv från finansdepartementet.
En övergång till elektronisk fakturahantering ger enligt departementet en besparing på fyra miljarder kronor.
Regeringens målsättning är att åstadkomma en effektivare informationshantering genom mera enhetliga principer, snabbare och säkrare ärendehantering, mindre tidskrävande manuella rutiner och kortare handläggningstider.
En gemensam policy för hela statsförvaltningen ska underlätta användningen av e-legitimationer. Det ska också utarbetas riktlinjer för säker elektronisk kommunikation, informationsöverföring och lagring.
Ökad samordning och gemensamt utnyttjande av myndigheternas IT-investeringar ska sänka de totala kostnaderna och underlätta samverkan mellan myndigheterna.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.