Brittiska callcenters flyttar utomlands
Brittiska staten överväger att utlokalisera callcenterverksamhet till privata aktörer utomlands. Enligt tidningen The Guardian grundar sig förslagen i ett sparkrav på en miljard pund.
Det är departementet för arbetsmarknad och pensioner som har ålagts att spara motsvarande 13,5 miljarder kronor de närmaste tre åren. Enligt ett hemligt dokument som läckt ut till pressen kan en metod vara att utlokalisera telefontjänster.
Besparingarna kan bli stora genom att lokalisera dem till callcenters i Indien, där lönenivån är en femtedel av den brittiska. Åtskilliga privata brittiska företag – banker, energibolag, flygbolag och telefonoperatörer till exempel – har redan förlagt callcenters till Indien och Östeuropa.
– Det är upprörande att den här planen aldrig har diskuterats med de anställda eller deras fackförbund, säger Mark Serwotka, generalsekreterare i fackförbundet PCS, Public and Commercial Services Union, till tidningen.
– Det visar att planerna på att flytta arbetstillfällen utomlands är långt framskridna och bevisar att det inte finns några områden som regeringen utesluter när det gäller att nå effektivitetsmålen, sänka kostnaderna och skära ner jobb.
Det hemliga dokumentet innehåller bland annat utkast till en standard för inköp av callcentertjänster och säkerhetskrav för att förhindra bedrägerier och fusk. De stora callcentertjänster som drivs av departementet handlar om telefonrådgivning till arbetslösa och pensionärer.
Officiellt förnekar departementet att man planerar outsourcing av sådana tjänster.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.