Arbetsgivare lagrar känslig information

INTEGRITET2006-01-13

Datainspektionen konstaterar stora brister i hur arbetsgivare kontrollerar anställdas internet- och e-postanvändning. Bara varannan ger bra information om vad som är tillåtet på arbetsplatsen.

Datainspektionen har gjort en enkät med 103 offentliga och privata arbetsgivare, och dessutom inspekterat 15 arbetsplatser. Hälften av arbetsgivarna kontrollerar internetanvändningen på arbetsplatsen, men bara två arbetsgivare uppgav att det var för att kontrollera vad den anställde gjorde på arbetstid.

”Många arbetsgivare har tekniska möjligheter att utöva en omfattande kontroll av de anställdas internet- och e-postanvändning, men få arbetsgivare utnyttjar det i dagsläget”, sammanfattar Datainspektionen i sin rapport.

Enligt arbetsgivarnas uppgifter i enkätsvaren utnyttjas informationen i allmänhet för att analysera den totala internetanvändningen på arbetsplatsen, inte för att kartlägga internetvanor på individnivå.

Pul gäller

Lagring av uppgifter om den enskildes användande av internet och e-post faller under Pul, personuppgiftslagen. Den arbetsgivare som samlar in uppgifterna ska tydligt ha bestämt till vad de ska användas. De registrerade ska också informeras om varför uppgifterna samlas in, för att veta vilken form av kontroll man kan komma att utsättas för.

En av tio arbetsgivare saknade helt regler för internet- och e-postanvändning. Bara varannan hade enligt Datainspektionen riktlinjer som var tillräckligt tydliga. En av fyra lämnade otillräcklig information om till vad de lagrade uppgifterna skulle användas.

Om man samlar in uppgifter på individnivå ska i normalfallet den enskilde samtycka. Facket kan inte samtycka för medlemmarnas räkning.

För att fullgöra offentlighetsprincipens krav på diarieföring kan en arbetsgivare enligt Datainspektionen ha rätt att ta del av uppgifter i en enskilds e-postmeddelanden. Men arbetsgivaren ska omedelbart avbryta läsningen av brevet om han eller hon inser att det är ett privat brev.

Sex av de 103 Arbetsgivarna uppgav att det förekom att man går igenom enskildas e-brev.

Program kan hindra ”olämplig” surfning

Om arbetsgivare vill förhindra att anställda surfar på ”oetiska” eller ”olämpliga” webbplatser bör man göra det genom att installera programvara som förhindrar eller varnar vid besök på sådana sidor, anser Datainspektionen.

Dessa statliga arbetsgivare omfattades av undersökningen:

Apoteket AB


Boverket


Chalmers


Fiskeriverket


Försvarets Materielverk


Glesbygdsverket


Göteborgs Universitet


Högskolan i Gävle


Jordbruksverket


Karolinska Institutet


Kriminalvårdsstyrelsen


KTH


Lernia AB


LKAB


Luleå tekniska universitet


Läkemedelsverket


Länsstyrelsen Stockholm


Länsstyrelsen Södermanland


Länsstyrelsen Uppsala


Malmö högskola


Migrationsverket


Mittuniversitetet


PRV


Polisen Gävleborg


Polisen Norrbotten


Polisen Västerbotten


Skogsvårdsstyrelsen Norrbotten


SCB


Sveaskog AB


Svenska Rymd AB


Umeå universitet


Vattenfall AB


Vattenfall Service Nord AB

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA