Arbetsgivare lagrar känslig information
Datainspektionen konstaterar stora brister i hur arbetsgivare kontrollerar anställdas internet- och e-postanvändning. Bara varannan ger bra information om vad som är tillåtet på arbetsplatsen.
Datainspektionen har gjort en enkät med 103 offentliga och privata arbetsgivare, och dessutom inspekterat 15 arbetsplatser. Hälften av arbetsgivarna kontrollerar internetanvändningen på arbetsplatsen, men bara två arbetsgivare uppgav att det var för att kontrollera vad den anställde gjorde på arbetstid.
”Många arbetsgivare har tekniska möjligheter att utöva en omfattande kontroll av de anställdas internet- och e-postanvändning, men få arbetsgivare utnyttjar det i dagsläget”, sammanfattar Datainspektionen i sin rapport.
Enligt arbetsgivarnas uppgifter i enkätsvaren utnyttjas informationen i allmänhet för att analysera den totala internetanvändningen på arbetsplatsen, inte för att kartlägga internetvanor på individnivå.
Pul gäller
Lagring av uppgifter om den enskildes användande av internet och e-post faller under Pul, personuppgiftslagen. Den arbetsgivare som samlar in uppgifterna ska tydligt ha bestämt till vad de ska användas. De registrerade ska också informeras om varför uppgifterna samlas in, för att veta vilken form av kontroll man kan komma att utsättas för.
En av tio arbetsgivare saknade helt regler för internet- och e-postanvändning. Bara varannan hade enligt Datainspektionen riktlinjer som var tillräckligt tydliga. En av fyra lämnade otillräcklig information om till vad de lagrade uppgifterna skulle användas.
Om man samlar in uppgifter på individnivå ska i normalfallet den enskilde samtycka. Facket kan inte samtycka för medlemmarnas räkning.
För att fullgöra offentlighetsprincipens krav på diarieföring kan en arbetsgivare enligt Datainspektionen ha rätt att ta del av uppgifter i en enskilds e-postmeddelanden. Men arbetsgivaren ska omedelbart avbryta läsningen av brevet om han eller hon inser att det är ett privat brev.
Sex av de 103 Arbetsgivarna uppgav att det förekom att man går igenom enskildas e-brev.
Program kan hindra ”olämplig” surfning
Om arbetsgivare vill förhindra att anställda surfar på ”oetiska” eller ”olämpliga” webbplatser bör man göra det genom att installera programvara som förhindrar eller varnar vid besök på sådana sidor, anser Datainspektionen.
Dessa statliga arbetsgivare omfattades av undersökningen:
Apoteket AB
Boverket
Chalmers
Fiskeriverket
Försvarets Materielverk
Glesbygdsverket
Göteborgs Universitet
Högskolan i Gävle
Jordbruksverket
Karolinska Institutet
Kriminalvårdsstyrelsen
KTH
Lernia AB
LKAB
Luleå tekniska universitet
Läkemedelsverket
Länsstyrelsen Stockholm
Länsstyrelsen Södermanland
Länsstyrelsen Uppsala
Malmö högskola
Migrationsverket
Mittuniversitetet
PRV
Polisen Gävleborg
Polisen Norrbotten
Polisen Västerbotten
Skogsvårdsstyrelsen Norrbotten
SCB
Sveaskog AB
Svenska Rymd AB
Umeå universitet
Vattenfall AB
Vattenfall Service Nord AB
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.