Spännande om jakten på Usama
I vår blir det mycket hollywoodska koncept på bio: polisfilm, skräckfilm och romantisk komedi, skriver Publikts filmkrönikör Fredrik Sahlin.
Jag är just hemkommen från vårsamlingen på Svenska Filminstitutet dit hela branschen kommer för att få nys om vilka svenska filmer som ska vallas på biodukarna det närmaste halvåret. För att göra en drygt två timmar lång historia kort, blir det mycket genrefilm i vår – alltså svenska varianter på hollywoodska koncept som polisfilm, skräckdito och romantisk komedi.
Ego heter den som är först ut och som är den största överraskningen. Detta nu inte för att den är så fantastiskt bra utan för att jag hade väntat mig något annat av den långfilmsdebuterande regissören Lisa James Larsson – denna svengelska kvinna som gjort några prisade kortfilmer med tyngd levererar här en ganska tam men förvisso habil komedi om kärlek över klass- och intelligensgränser. (Bio 25/1)
Små citroner gula verkar i princip alla, utom undertecknad, ha läst. Denna omvittnat hurtiga kioskvältare om den unga kocken Agnes och hennes dröm om att öppna egen krog, är i sin filmapparition faktiskt riktigt underhållande. Visst är den marinerad i många andra liknande anrättningars spad, men den glider ned utan större motstånd. (Bio 20/2)
Godheten heter Stefan Jarls senaste attack på sakernas tillstånd. Förra gången, i Underkastelsen, fick han oss att storkna på alla kalla fakta om kemikalier som lagras i kroppen. Nu frågar han sig vart solidariteten tog vägen, och hur vi kunde låta Mammon helt ta makten över våra liv. Och han gör det med gamle vapendragaren Thommy Berggren som ciceron. (Bio 15/2)
Zero Dark Thirty. Nu lämnar vi Sverige, även om svenske Fares Fares faktiskt har en biroll i Kathryn Bigelows omdiskuterade dokumentärliknande fiktion om USAs jakt och slakt på Usama bin Ladin. Republikaner har anklagat Obama-administrationen för att ha läckt hemligstämplat material till filmmakarna. Några bevis har så vitt jag vet inte lagts fram, men klart är att det är en tajt och spännande produktion – som i och för sig verkar ovanligt insatt i vad som skedde bakom kulisserna... (Bio 1/2)
Syster är något helt annat, något nytt. Ett schweiziskt drama om en 12-årig pojke och hans äldre syster som lever ett sargat och fattigt liv vid den exklusiva skidortens yttersta gräns. Socialrealism och »after ski« i samma film, det har vi aldrig sett förut, och det sällan skådade är ju sådant som vi kritiker går loss på. Det gör ju inte saken sämre att skådespeleri och dialogmanus är lika tonsäkert som övertygande. Systersätter sig djupt, och kan kanske också ge en ny dimension till den kommande sportlovsresan till Alperna. (Bio 18/1)
Fredrik Sahlin är filmrecensent och journalist.