Österrikaren som satte färg på de borgerliga hemmen
Formgivaren Josef Frank är i dag starkt förknippad med Svenskt Tenn och god, borgerlig smak. Men det är egentligen inte ett självklart arv efter den mångsidige modernisten som nu uppmärksammas med en stor sommarutställning i Stockholm.
Utställningen »Josef Frank: Mönster – möbler – måleri« på Millesgården i Stockholm visar bredden i Josef Franks konstnärskap. Hans stilbildande mönsterkonstruktioner placeras i ett konsthistoriskt sammanhang, nyfunna akvareller ställs ut och i skulpturparkens rabatter låter landskapsarkitekten Ulf Nordfjell textilmönstret Aralia blomma i full prakt.
– Man tror att man vet något om Josef Frank när man börjar, men det öppnar sig hela tiden nya sidor av hans konstnärskap, säger intendenten Maria Wiberg.
Till utställningen öppnas också museets rosa envåningshus »Annes hus« för besökare. Huset byggdes för sekreteraren Anne Hedmark och inreddes av svenskt Tenn-duon Estrid Ericson och Josef Frank.
– Annars kan man bara titta in genom glasdörrarna, som i ett akvarium. Men nu får man komma in en bit i rummen och se resultatet av hur de genomförde sina inredningsidéer.
Det är ingen slump att skulptören Carl Milles 1951 gav duon uppdraget att inreda Annes hus. Josef Franks formgivning ses än i dag som en garant för kvalitet och god smak. Det är få svenska övre medelklasshem som inte har en lampskärm eller soffkudde sprungen ur den banbrytande österrikarens fantasi.
Inredningsarkitekten och journalisten Hedvig Hedqvist har skrivit om Josef Frank till bokserien »Svenska arkitekter och formgivare«. Han räknas till de mest inflytelserika svenska formgivarna, trots att han redan var en känd arkitekt när han som 50-åring kom med sin svenska fru till Stockholm på flykt undan nazismen. Estrid Ericson, som hade grundat Svenskt Tenn något decennium tidigare, knöt honom genast till sig.
– Josef Franks styrka låg i en klassisk bildning och känsla för funktion och skönhet. Dessutom hade han ett absolut gehör för proportioner, säger Hedvig Hedqvist.
Vi träffas på flaggskeppet Svenskt Tenn på Strandvägen 5 i Stockholm. En tidig torsdagsförmiddag är de sobert svartklädda försäljarna fler än kunderna. En parant dam pekar ut den ena möbeln efter den andra för sin make medan vi banar oss väg mot tesalongen en trappa upp. Här går en storblommig schäslong loss på 47 000 kronor.
Den ingår i det stilbildande inredningsideal som Josef Frank gav namnet »accidentism« och som Ester Ericson anammade. Kännetecknet är en konstnärlig krock av färgglada mönster och influenser från olika epoker och stilar – helt i linje med det »lite Ikea, lite Svenskt Tenn, lite loppis och något ärvt«-mixande som omhuldas av dagens inredningsgurus.
Hedvig Hedqvist var praktikant på Svenskt Tenn i slutet av 1950-talet och minns Josef Frank som en förtjusande herre.
– Men en gång kom vi på kant med varandra. Det var när jag berömde Arne Jacobsen och hans Myranstolar. Det gillade han inte!
Stålrörsmöbler betraktade Josef Frank som ett hot mot mänskligheten. Den franske arkitektens Le Corbusiers idéer om hemmet som en »boendemaskin« likaså – inredningen skulle placera social trivsel i centrum.
Filosofin gällde inte bara de bättre bemedlade. Efter första världskriget engagerade sig den unge arkitekten i det socialdemokratiska bostadsbyggandet i Wien och ritade allt från små radhus för arbetare till stora bostadskomplex.
Varför har då Josef Frank kommit att bli formgivare för en smal publik med tjock plånbok?
– Han hamnade på sätt och vis i klorna på Estrid Ericson och hennes Strandvägspublik, säger Hedvig Hedqvist. Ponera att KF och HSB i stället hade givit Josef Frank uppdrag, vad hade det inneburit?
Men några sådana uppdrag fick Josef Frank alltså inte, inte heller gavs han möjlighet att realisera offentliga byggnader i sin nya hemstad. En österrikare från en judisk familj stod inte högt i kurs under den oroliga mellankrigstiden.
Du menar att han inte anlitades på grund av antisemitism?
– Frågan är vilka som vågade att inte vara antisemitiska under den här tiden? Dessutom ska man veta att det rådde lågkonjunktur och att det fanns få uppdrag att konkurrera om, säger Hedvig Hedqvist.
Även utan uppdrag var Josef Frank konstant verksam – det finns över 2 000 möbelskisser och 160 textila mönster bevarade i Svenskt Tenns arkiv.
– Vi koncentrerar oss på mönster och måleri. Josef Franks egensinniga stil och glädje för färg och form genomsyrar allt han skapade, en del av tygmönstren är helt galna, säger Maria Wiberg på Millesgården.
Några av formgivarens mest älskade mönster finns med i de 50 som han uppvaktade Estrid Ericson med på hennes 50-årsdag. För visst var samarbetet med Svenskt Tenn också en välsignelse, konstaterar Hedvig Hedqvist när vi 48 år efter Josef Franks död lämnar en nu välfylld butik.
Josef Frank
- Levde: 1885-1967
- Smeknamn: Pepi.
- Familj: Var gift med svenskan Anna Sebenius. Paret fick inga barn och Josef Franks verk förvaltas i dag av Svenskt Tenn.
- Storsäljare: Mönstret Teheran och ljusstaken Vänskapsknuten är de mest populära Frankprodukterna på Svenskt Tenn just nu.
- Aktuell: Utställningen »Josef Frank: Mönster – möbler – måleri« på Millesgården i Stockholm pågår till och med 2 oktober.