Sara Jönsson, Micael Grass och Björn Widén har bara positiva erfarenheter av schemagruppen.
Bild: Maria Eilertsen
Sara Jönsson, Micael Grass och Björn Widén har bara positiva erfarenheter av schemagruppen.

Lyft på Midlanda flygplats

PÅ JOBBET: SWEDAVIA2012-09-24

Att pussla ihop arbetsscheman på Midlanda flygplats var länge ett ensamt, svårt och otacksamt arbete. Men sedan uppgiften har tagits över av en schemagrupp har hela stämningen på arbetsplatsen förbättrats.

Det är ett stort jobb att få ihop alla arbetsscheman på Midlanda. Knappt 40 personer ska se till att flygplatsen mellan Sundsvall och Härnösand är bemannad nästan 22 timmar om dygnet.

– Det blev otroligt många klagomål förut. Det var nästan omöjligt att få alla nöjda, säger Sara Jönsson, lokal ST-ordförande.

Förut ansvarade en ensam koordinator på Midlanda för schemaläggningen och det var också han som fick ta emot alla klagomål när resultatet av hans arbete delades ut.

Planeringen kompliceras av att personalen regelbundet är på fortbildningar: de behöver utbildas i brandsäkerhet, avisning av flygplan, vikt och balans vid lastningar, snöröjning och hantering av känsliga saker som radioaktiva ämnen eller döda kroppar.

– Vi har flera olika personalgrupper på flygplatsen och många utbildningar, säger Micael Grass, som är operativt ansvarig för flygplatsen.

Efter år av gnäll över arbetspassen föddes idén med en schemagrupp. Både Sara Jönsson och Micael Grass är entusiastiska när de berättar.

– Vi har aldrig haft så bra stämning förut! Alla är mycket gladare, det är en väldigt stor skillnad! säger Sara Jönsson.

– Ja, det är bara positivt! Plötsligt har alla fått väldigt mycket mer förståelse för de utmaningar det innebär att pussla ihop scheman, säger Micael Grass.

Genom att schemagruppen träffas regelbundet och därför kan arbeta mer flexibelt har också personalens övertid minskat. I gruppen – fem personer som träffas en timme en gång i månaden – sitter representanter från både fack och arbetsgivare, och från flygplatsens olika personalgrupper.

– Jag vet hur tjejerna i säkerhetskontrollen vill ha det, någon annan har bättre koll på önskemålen vid lastningen eller driften. Tillsammans gör vi ett bättre jobb, säger Sara Jönsson.

Dessutom, menar hon, är det lättare för personalen att komma med önskemål när de har nära till en egen representant.

– Och mötena är bara roliga, tycker Micael Grass. Det är som om vi gör problemlösning tillsammans: »Oj, det här var krångligt! Hur ska vi lösa det här på ett bra sätt?«

Schemagruppens tips

  • Lyssna på personalen, ta deras önskemål på allvar.
  • Kommunicera mycket, både före och efter mötena, så att alla kan förstå utmaningarna.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA