Jonas Fröstad, Mathias Söder och Johan Puka är mycket nöjda med den förändring de lyckades genomföra.
Bild: Casper Hedberg
Jonas Fröstad, Mathias Söder och Johan Puka är mycket nöjda med den förändring de lyckades genomföra.

De tog saken i egna händer och skrev om schemat

PÅ JOBBET: SPÅRTRAFIKEN2014-03-04

STs förtroendevalda på Stockholmståg arbetade fram ett nytt schema som varken arbetsgivaren eller de andra facken kunde motstå. Nu kan fler lokförare välja den arbetstid de vill och många har fått fler lediga dagar.

Det har varit motigt att få gehör för schemaförändringar inom Stockholmståg, som sköter pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen. Vill man frångå kollektivavtalet måste inte bara arbetsgivaren och ST vara överens, utan också Sacoförbundet Trafik och järnväg och de båda Sekoklubbarna.

– Ibland är det lätt att saker och ting flyter på som de alltid har gjort om ingen tar tag i det. Vi har pratat med kolleger i flera år och det var många som ville ha en ändring, säger Mathias Söder, ledamot i ST-styrelsen.

ST testade allt, till och med individuella avtal, men stötte ideligen på patrull. ST-ordföranden vid Stockholmståg, Jonas Fröstad, och Mathias Söder insåg att det var nödvändigt att ta fram ett förslag som övriga parter inte skulle kunna motstå för att komma framåt.

Förslaget med kostnadsberäkningar lades fram i en snygg Powerpointpresentation. Det vann gehör och det nya schemat infördes i början på året.

Stockholmstågs planeringschef, Mats Andersson, är försiktigt positiv.

– Det har rullat på i några veckor och visst räknar vi med barnsjukdomar. Men nu kör vi så här på prov, sedan ska det utvärderas.

Det nya är att nätterna jobbas sammanhängande och inte en och en. Det har införts en »intensivgrupp«, med åtta dagar jobb och sex dagar ledigt.

De vanliga grupperna har fått två extra lediga dagar var sjätte vecka och jobbar inte längre natt. Alla nätter ligger nu på natt- och intensivgrupperna, berättar Mathias Söder.

– Omkring 170 förare har på så sätt fått mellan 8 och 32 dagar mer ledigt per år. Och det går fortfarande att jobba på samma schema som man alltid har gjort.

Tomas Penttinen är lokförare och bekräftar att det länge funnits önskemål om förändringar.

– Vi är många förare och vi vill jobba på olika tider. Jag gick på blandgrupp förut och hade både tidiga morgnar och nätter. Nu har jag en grupp där det inte är några nätter alls och det passar bra för mig just nu i livet.

Även lokföraren Johan Puka är nöjd.

– Det är ett jättelyft, verkligen. Nu är det fler personer som kommit in på schemagrupper som de är nöjda med. Det är en mycket större valfrihet, säger han.

Mathias Söder tror att det går att göra mycket med schemaläggningen även inom andra verksamheter.

– De flesta har ju inte tågtidtabeller att ta hänsyn till, säger han.

Tips för att påverka

  • Ta reda på vad medlemmarna har för önskemål.
  • Om inte traditionella vägar fungerar – var konstruktiv och ta fram olika förslag.
  • Glöm inte att ha med kostnadsberäkningar för olika alternativ.
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA