Stora brister i forskarutbildning
Fyra av tio doktorander tycker inte att de får tillräcklig handledning, varannan anser att institutionsmiljön inte är kreativ och två av tre efterlyser ett större medinflytande.
Högskoleverket visar i en undersökning att de brister i forskarutbildningen som konstaterades för fem år sedan kvarstår. I en enkätundersökning svarar var fjärde kvinnlig forskarstuderande att hon någon gång under studietiden blivit negativt särbehandlad på grund av sitt kön, och en av tio säger sig ha blivit sexuellt trakasserad.
Totalt finns drygt 17 000 forskarstuderande vid landets lärosäten. Många av dem upplever enligt enkäten inte att deras handledare visar tillräckligt intresse för deras studier eller ger konstruktiv kritik. Många anser dessutom att utbudet av kurser inte stämmer med önskemålen, och sex av tio säger att det varit lite vetenskapsteori i utbildningen, och att handledaren visat litet intresse för vetenskapsteori och -etik.
– Det är allvarligt att de brister som upptäcktes för fem år sedan fortfarande finns kvar. Det är dags att ta forskarutbildningen på allvar och ett första steg bör vara att högskolorna ser över sin handledningsorganisation, säger universitetskansler Anders Flodström i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.