Stärkta sanktionsmöjligheter för KO
Konsumentombudsmannen, KO, kan få möjlighet att besluta om skarpare sanktioner. Enligt ett förslag från Finansdepartementet ska KO bland annat kunna stoppa otillåtna reklamkampanjer direkt.
Förslagen återfinns i en departementspromemoria som Finansdepartementet skickat ut på remiss. Där föreslås att Konsumentombudsmannen ska få stärkta sanktionsmöjligheter, till exempel att otillåtna reklamkampanjer ska kunna stoppas direkt.
Bland förslagen finns också en höjning av den så kallade marknadsstörningsavgiften, som KO kan ta ut för allvarliga överträdelser av marknadsföringslagen. Enligt promemorian ska beloppsgränserna fördubblas från dagens 5 000-5 miljoner kronor till 10 000-10 miljoner kronor.
”Marknadsföringen gentemot konsumenter har blivit mer snabbrörlig och uppsökande. En reklamkampanj kan genom till exempel spridning i digitala medier nå väldigt många människor på kort tid. För att kunna skydda konsumenterna behöver Konsumentombudsmannen ha tillgång till effektiva och avskräckande sanktioner”, skriver finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund, MP, i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.