Slopad pensionsrätt var avtalsenlig
Drygt 200 anställda i Euromaint Rail har förlorat sin rätt att gå i pension vid 60 års ålder. Förändringen är inget kollektivavtalsbrott, enligt Arbetsdomstolen.
När SJ bolagiserades för tio år sedan övergick personal till verksamheter som numera ligger i Euromaint Rail AB. ST och Seko träffade avtal med arbetsgivaren gällande pensionen. Innebörden var att man kunde välja att stanna kvar i det statliga pensionsavtalet med möjlighet att gå i pension före 65 års ålder.
2007 köptes EuroMaint Rail av ett riskkapitalbolag. Bolaget tappade sin statliga anknytning. Arbetsgivarverket godkände inte längre bolagets anslutning till de statliga avtalsförsäkringarna.
Därför förde EuroMaint Rail 2009 över alla anställda till Industrins och handelns tilläggspension, ITP. 227 medlemmar i Seko och 8 i ST berördes.
Detta var ett kollektivavtalsbrott, enligt ST och Seko. Förbunden stämde i Arbetsdomstolen, AD. De yrkade på skadestånd både för egen del och för de berörda medlemmarna.
Bolaget har hävdat att det gjort vad det kunnat för att få fortsätta tillämpa det statliga pensionsavtalet. EuroMaint Rail pekade också på ett förbehåll i kollektivavtalen. Bolaget skulle bara leva upp till pensionsåtagandet så länge Nämnden för statens avtalsförsäkringar, NSA, gav sitt medgivande. NSAs roll övertogs sedermera av Arbetsgivarverket.
AD, som granskat kollektivavtalen, ger bolaget rätt. Man kan inte begära att EuroMaint Rail, utan Arbetsgivarverkets godkännande, ska upprätthålla det statliga pensionsåtagandet. AD anser inte att bolaget gjort sig skyldigt till kollektivavtalsbrott. Domen är enhällig.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.