Högskolor kan bli effektivare
Det finns utrymme för ökad effektivitet vid universitet och högskolor. Det anser Riksrevisionen efter en granskning av hur resurserna används.
Generellt sett är universitet och högskolor effektiva, men det finns ändå utrymme att förbättra resursanvändningen. Det anser Riksrevisionen efter en genomgång av 30 lärosätens effektivitet.
Riksrevisionen har jämfört hur väl resurser som studenter, doktorander, personal och övriga resurser används för att åstadkomma prestationer mätt i studenters högskolepoäng, examina på forskarnivå samt vetenskapliga publikationer. Enligt Riksrevisionens beräkningar kan flera lärosäten förbättra sin effektivitet. Riksrevisionen kommer också fram till att den omfattande statistiken om högskolan inte i tillräcklig grad används för att följa upp om lärosätena använder sina resurser effektivt.
”Om universitet och högskolor utnyttjar sina resurser mer effektivt kan studieprestationerna öka och fler forskningsresultat publiceras. Det är viktigt att den statistik som finns används för att följa upp verksamheten och höja effektiviteten”, skriver riksrevisor Gudrun Antemar i ett pressmedelande.
Riksrevisionen anser att effektiviteten ligger väl i linje med resultat från internationella studier av lärosätens effektivitet, och att produktiviteten har ökat med i genomsnitt mer än två procent under perioden 2004-2008.
En orsak till att det på vissa lärosäten går att förbättra effektiviteten är att många studenter läser på distans eller att studenter läser fristående kurser i stället för program. Lärosäten som erbjuder utbildning inom färre områden tycks också vara mer effektiva när det gäller att ta vara på sina, enligt Riksrevisionen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.