JO kritiserar Migrationsverkets handläggningstider
Migrationsverket har fortsatt stora problem med långa handläggningstider, enligt Justitieombudsmannen, JO, som befarar att det kommer att dröja flera år innan handläggningstiderna når en rimlig nivå.
I en ny granskning slår JO fast att Migrationsverket inte har lyckats komma till rätta med sina långa handläggningstider.
JO har utrett hanteringen av fem olika ansökningar om svenskt medborgarskap, asyl och om uppehållstillstånd på grund av anknytning. I samtliga fall kritiseras Migrationsverket för en långsam och passiv handläggning. I några av de granskade fallen har handläggningstiden överstigit tre och ett halvt år.
Migrationsverket skriver i ett yttrande till JO att myndigheten arbetar på flera sätt för att korta handläggningstiderna. Myndigheten hänvisar bland annat till att man nyligen har infört ett nytt stöd till medarbetare som arbetar med prövning av ärenden, men konstaterar också att omvärldsfaktorer, som kriget i Ukraina, innebär utmaningar.
JO, som vid flera tillfällen har granskat handläggningstiderna, anser dock att det är oacceptabelt att problemen kvarstår år efter år.
I ett pressmeddelande konstaterar JO Per Lennerbrant att han i sin förra granskning 2021 uttalade en oro för att de långa handläggningstiderna skulle bli ett normalläge, om inte kraftfulla åtgärder vidtogs.
”Jag tvingas nu konstatera att mina farhågor verkar besannas. Migrationsverket måste göra särskilda ansträngningar för att komma till rätta med de långa handläggningstiderna”, skriver Per Lennerbrant.
Eftersom Migrationsverkets möjligheter att förkorta handläggningstiderna också är en fråga om resurser har JO skickat en kopia av sitt beslut till Regeringskansliet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.