Hon står upp för sina övertygelser
Hon har skämtat om sin fattiga uppväxt, sin invandrarbakgrund och om psykisk ohälsa. För Nour El Refai, som i höst turnerar med en ny ståupp-show, är humorn ett effektivt politiskt verktyg. Men hennes egen klassresa gör att det inte längre är självklart att slå underifrån.
Samtidigt som Nour El Refai svarar i telefonen förbereder hon lunch i sommarhuset på Öland. Ute i trädgården sätter sambon Henrik Schyffert i gång röken. Hon har nyligen gått på semester och de loja dagarna kretsar kring vad de ska äta till middag. Kontrasten mot den egna uppväxten är slående. Som barn kunde hon aldrig vara säker på att det skulle finnas mat i kylskåpet.
Nour El Refai växte upp i Lund med tre bröder och en mamma som jobbade dubbelt som städare. Hon beskriver uppväxten som fattig.
Som invandrad kvinna med underklassbakgrund har Nour El Refai tillgång till perspektiv som få svenska komiker har erfarenhet av. Men hon är medveten om att hennes förutsättningar har förändrats.
– Jag skämtar inte exakt som jag gjorde när jag började, det finns saker jag inte säger längre eller som jag säger på ett annat sätt. Jag måste ta ansvar för att jag har gjort en klassresa och att jag är väldigt svennig också, säger hon.
Som barn fick Nour El Refai ofta höra att hon var rolig. Hon fick familjen att skratta, men förstod också tidigt att det var viktigt att vara söt – att vara en rolig tjej var inte lika attraktivt som att vara en rolig kille.
– Man skulle vara den gulliga, få höra: Du kommer att krossa hjärtan. Men det sa ju ingen när man rapade alfabetet.
Trots att samhället signalerade ”hellre gullig än rolig” valde hon att testa sina skämt i offentligheten. Innan hon fyllt 25 hade Nour El Refai gjort humorprogrammet Raj raj, medverkat i Ballar av stål och sommarpratat i Sveriges Radio.
I höst turnerar hon landet runt med showen Nour El Refai säger skämt i ca 75 minuter, men första gången hon ställde sig på en ståupp-scen blev det tydligt att det var något helt annat än att göra tv.
– Jag hade ett väldigt bra material som jag kunde perfekt, men jag var livrädd. Jag vågade inte titta på publiken. Det var skittufft, och då lade jag av för att det blev för tufft.
Efter några år var hon redo att försöka igen. Hon klev upp på scen efter scen tills hon blev tillräckligt bekväm för att kunna ta rummet och möta sin publik. Med föreställningen En komisk depression golvade hon både publik och kritiker. Inför fullsatta salonger bearbetade Nour El Refai sin uppväxt och den depression hon har levt med i stora delar av sitt liv.
Sex år senare längtar hon efter att bara vara rolig.
– Det var massa standup och skämt, men det var också väldigt mycket sorgebearbetning som skulle ut. Den här föreställningen är bara skämt. Man kommer inte att börja gråta och tycka ”Nu drabbades jag. Åh, vad sorgligt.” Det är skämt i 75 minuter, men som med det mesta jag gör har det politisk botten.
Det är annat som har förändrats sedan den senaste turnén. Hon och Henrik Schyffert har fått barn och flyttat ihop efter många år som särbos. Och det är där, i småbarnslivets trötta tjafs och förstärkta könsroller, som höstens föreställning hittar sitt bränsle.
– Jag var väldigt mycket så innan jag fick barn att man måste dela lika på all föräldraledighet, tyckte att det är helt vansinnigt att man inte gör det. Sedan, när jag själv fick barn: ”Snälla, kan jag få lite av dina
föräldradagar, snälla, snälla?” Det blir någon mammapsykos.
Med föräldraskapet kommer också helt nya sociala situationer som hon bryter ned i sina komiska beståndsdelar. Kallprat i lekparken, föräldramöten och andras störiga ungar. För Nour El Refai, som lider av social fobi, är nya eller oväntade sociala situationer ofta stressande.
– Man ska bete sig kring massa vuxna som man kanske inte gillar. När du är en person som står på scenen och håller låda så förväntar sig människor att du ska vara mycket tryggare socialt. Man förväntas vara en extrovert person, folk vill slänga käft med en och så blir man bara jätteobekväm.
Föräldraskap och relationer är återkommande ämnen i den podd som Nour El Refai och Henrik Schyffert startade under pandemin. I tre år och 120 avsnitt har de skämtat om allt från samhällsproblem till vem som har koll på barnets klädstorlek. Tidigare i år spelade de in det sista avsnittet.
– Det kanske blir något igen, men probably not, den är nedlagd. Om vi inte hade barn tillsammans hade det varit väldigt mycket lättare men det har varit logistiskt skitsvårt att få till. Det är klart att jag kommer att sakna den, men vi har ju vårt jidder i alla fall.
Nour El Refai har också valt att minska sin närvaro i sociala medier, men av helt andra anledningar. Trots ett starkt engagemang finns det frågor hon väljer att inte uttala sig om för att det kostar för mycket mentalt.
– Så fort jag uttrycker mig antirasistiskt eller feministiskt – det räcker med att man skriver ”Happy Pride” – så sätter rassarna i gång och de är så jävla obehagliga. De är aggressiva, farliga, läskiga. Jag är tyvärr en sådan som påverkas väldigt mycket av det och blir lite skrämd till tystnad. Det var lättare innan man var förälder, nu tycker jag att det är läskigare.
Men Nour El Refai har inga planer på att tystna helt. I höst reser hon runt i Sverige och ställer sig mitt i det forum hon ser som oslagbart för att prata politik.
– Ståupp är ett jättebra sätt att uttrycka åsikter och ifrågasätta. Jag har skrivit debattartiklar och suttit med i panelsamal, men det är inte lika kul helt enkelt.
Turnerar med ny show i höst
- Nour El Refai föddes 1987 i Libanon och är uppvuxen i Lund. Hon är komiker, skådespelare och regissör. Hon har bland annat spelat Lillebror i scenversionen av Karlsson på taket, lett Melodifestivalen och suttit i juryn i programmet Masked Singer. Vintern 2023 spelar hon häxan Mara i SVTs julkalender Trolltider.
- Hösten 2023 turnerar Nour El Refai med ståupp-showen Nour El Refai säger skämt i ca 75 minuter. Turnén startar i Lund 12 september och avslutas 25 november i Göteborg.