Kan vi lita på Trygg-Hansa?

DEBATT: INSÄNT2003-12-16

Jag och min familj har en villa-hemförsäkring genom STs kollektiva erbjudande till medlemmarna. Följande har hänt:
I samband med ett telefonsamtal till Trygg-Hansa upptäckte en av deras tjänstemän att det var fel på vår försäkring. Vi hade av misstag fått vår försäkring klassad efter ”Stockholmstaxa” i stället för den lägre taxa som gäller utanför Stockholm. Det fanns ingen möjlighet för oss att läsa ut av försäkringsbrevet att ett fel begåtts. Felet hade tillkommit för fem år sedan då vi gjorde en ändring i vår försäkring.
Försäkringen ändrades och vi fick tillbaka pengar för resten av premieperioden, fem månader. Vi skrev ett brev till avdelningen för kundklagomål inom Trygg-Hansa och krävde full återbetalning för hela den period vi betalat för mycket. Vi fick ett svar att man enligt praxis endast återbetalar pengar ett år tillbaka i tiden. Vi fick alltså ersättning för ett år. Vi överklagade då beslutet till Trygg-Hansas försäkringsnämnd. I detta läge, då bolaget skulle författa ett yttrande till försäkringsnämnden, var det någon inom Trygg-Hansa som tog sitt förnuft tillfånga och gjorde en omprövning av ärendet och meddelade att vi skulle få full ersättning.

Då konstaterar vi följande: Om vi nöjt oss med rättningen och fem månaders ersättning, hade vi fått 320 kronor. När vi bråkade och krävde mer ökade ersättningen till 790 kronor. Efter att ha överklagat fick vi ut det vi borde fått utan minsta diskussion, 3 370 kronor. Vi hade inte på minsta vis bidragit till att felet uppkommit, det låg helt hos försäkringsbolaget.
Vi tvingas konstatera att Trygg-Hansa i det längsta hävdade principen ”Vi gör fel, kunden ska ta konsekvenserna”. Om vi inte hade krävt vår rätt genom att överklaga, hade vi inte fått rätt. Företaget försökte i det längsta att undvika att ta konsekvenserna av sina egna fel. Om vi inte varit arga, verbala, byråkratiskt skolade och ”vet hur en slipsten ska dras” hade vi aldrig fått rätt.

Slutet gott, allting gott kan man tänka om man är lagd åt att idyllisera. Men det finns en politisk dimension i detta. Det finns starka krafter i samhället som förordar sänkta skatter och större eget ansvar för den egna tryggheten, t ex i form av privata försäkringar mot sjukdom, arbetslöshet, ålderdom mm. Vi blir då hänvisade till privata företag som t ex Trygg-Hansa, företag som av ren girighet inte ens rättar sina egna fel innan de anar att de kan bli utskämda i större sammanhang. Tänk tanken att vara sjuk, gammal, arbetslös, kanske ha språksvårigheter, och behöva tampas med ett företag som sätter girigheten och den egna kortsiktiga vinsten i första rummet. I sådana lägen är människan sårbar och utsatt, och orkar eller kan kanske inte kämpa för sin rätt.
Vår erfarenhet av det bolag ST valt att samarbeta med, Trygg-Hansa, är således inte det bästa. Vi uppmanar alla medlemmar att anmäla alla missförhållanden till ST och vi uppmanar ST att ta eventuella klagomål på största allvar. Enligt Trygg-Hansa är det verkligen inte kunden som har rätt – i alla fall inte förrän i tredje instans.


AV Maria Eriksson
Medlem i ST-ATF

Detta är ett debattinlägg. Det är skribenten som svarar för innehållet och de åsikter som förs fram i texten.

ÄMNEN:

ST

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA