Irritation över regeringsbeslut
SJ och facket är lika upprörda över regeringens beslut att låta regionala bolag trafikera Västkustbanan på sträckan Malmö-Göteborg och stambanan mellan Malmö och Alvesta.
Enligt SJ tvingas man då möta konkurrenter som arbetar med stora skattesubventioner, medan SJ AB täcker sina egna kostnader med biljettintäkter och levererar vinst till staten varje år.
Den regionala trafiken subventioneras med skattemedel i flera led. Staten subventionerar halva inköpspriset på nyinköp av rullande material, och trafikhuvudmännen subventionerar dessutom kollektivtrafiken i olika hög grad.
– Man går in i matchen med dopade spelare, säger Thomas Winäs, ordförande för ST inom SJ.
Enligt Thomas Winäs har SJ ingen möjlighet att konkurrera med de regionala entreprenörerna om dessa får möjlighet att köra sträckan Malmö-Göteborg med subventionerade tåg:
– I det läget finns ingen operatör som har råd att köpa ett nytt fordon som de ska betala 100 procent av och sedan täcka alla sina kostnader med biljettintäkter.
Västkustbanan mellan Malmö och Göteborg byggs för att möjliggöra trafik med höghastighetståg som kommer upp i 250 km/tim. Regeringens beslut att tillåta regiontrafik på hela sträckan gör att man stoppar möjligheterna att köra snabbtåg, menar Thomas Winäs:
– Snabbtåg som stannar på femton ställen är inte aktuellt.
Han påpekar också att regeringen så sent som i höstas tillsatte en utredning för att se över förhållandet mellan den regionala trafiken och fjärrtågstrafiken.
– Vore det inte rimligt att först invänta utredningen innan man punkterar möjligheten att köra fjärrtåg?
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.