JO kritiserar länsstyrelse för långsamhet
Länsstyrelsen i Stockholms län får kritik av Justitieombudsmannen, JO, för såväl bristande service och tillgänglighet som långsam handläggning. En person som vände sig till myndigheten fick inte svar trots flera påstötningar.
Justitieombudsmannens granskning gäller en man som i juni förra året kontaktade Länsstyrelsen i Stockholms län med en begäran om hjälp med delgivning. Trots flera påstötningar via mejl fick han inget svar från myndigheten, och i september begärde mannen att ärendet skulle avskrivas och ansökningsavgiften betalas tillbaka. Länsstyrelsen lämnade besked om återbetalningen först i november.
I sitt beslut riktar JO Per Lennerbrant kritik mot hela hanteringen. Han konstaterar att det är oacceptabelt att myndigheten inte svarade på mejl och att inga handläggningsåtgärder vidtogs under en längre period.
JO anser också att det är oacceptabelt att det tog nästan tre månader för länsstyrelsen att avskriva ärendet efter att en begäran kommit in.
Mot den bakgrunden kritiserar JO Länsstyrelsen i Stockholms län för såväl långsam handläggning som bristande service och tillgänglighet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.