Posten behåller Kassaservice
Post & Telestyrelsen ska, på regeringens uppdrag, utreda hur många kontor Svensk Kasseservice behöver för att upprätthålla en rikstäckande service.
Postens VD Erik Olsson har tidigare sagt till ST Press att kopplingen till Svensk kasseservice ger ”Posten en dålig image” och både Posten och ST har under lång tid krävt att regeringen tar ställning i frågan om kasseservicens vara eller icke vara.
Under 2006 planerar Svensk Kassaservice att lägga ned 134 kontor. Ett beslut som väckt irritation runt om i landet och även hos regeringen.
- Vi är inte beredda att backa från vår höga ambition att vi ska ha en rikstäckande kassaservice. Då måste vi också kunna garantera att de nedläggningar som görs inte innebär att vi inte kan leva upp till den ambitionen, säger infrastrukturminister Ulrica Messing.
– Vi kommer att ge Post & Telestyrelsen i uppdrag att utreda hur många kontor som behövs för att servicen ska kunna anses vara rikstäckande. Posten ska även i fortsättningen ha ansvaret för Svensk Kasservice, säger Ulrica Messing till Svenska Dagbladet.
I dag betalar regeringen 400 miljoner kronor om året för att hjälpa till att hålla kassaservicen i de delar av landet där den inte bär sig själv. Uppdraget ska redovisas senast den 31 oktober 2006.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.