Fortsatt kritik mot lärarutbildningar
Högskoleverkets utvärdering av Sveriges lärarutbildningar visar att allvarliga brister kvarstår sedan den förra utvärderingen gjordes 2004.
För låg andel forskarutbildade lärare, för låg nivå på matematikkurser och för lågt ställda krav på studenter. Tio lärarutbildningar får stark kritik av Högskoleverket och riskerar att mista examinationsrätten.
Fler uppsatshandledare och examinatorer är forskarutbildade än vid den förra utvärderingen av lärarutbildningen. – Men den totala andelen disputerade lärare är fortfarande låg, det är oförsvarbart att det avsätts så pass lite forskningsresurser till landets största grundutbildning, säger Anders Flodström, universitetskansler och chef för Högskoleverket i ett pressmeddelande.
De skolor som har låg andel forskarutbildade lärare, under 30 procent, är högskolorna i Borås, Gävle, Malmö och Skövde samt Högskolan Väst, Karlstads universitet, Luleå tekniska universitet och Mittuniversitetet.
Andra kvalitetsbrister gäller nivån på matematikkurserna på lärarutbildningen i Norrköping, i Linköpings universitets regi. Vid Södertörns högskola finns inte någon undervisning i matematikutveckling för blivande lärare. Malmö högskola får också kritik för att man haft för lågt ställda krav på studenter under den inledande terminen.
Senast den 30 april 2009 ska de tio lärosäten som fått kritik redogöra för vilka åtgärder som vidtagits för att rätta till bristerna. Därefter återkommer Högskoleverket med beslut om examinationsrätt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.