Försäkringskassan granskar jobbsökandes ekonomi
När Försäkringskassan ska nyanställa kontrollerar man om den sökande har någon betalningsanmärkning. ST anser att kontrollerna kränker den personliga integriteten.
Den nya kontrollen görs i fråga om tjänster där den anställde har ansvar för utbetalningar, vilket gäller de flesta handläggare. STs avdelningsordförande Siv Norlin uppfattar beslutet som en panikåtgärd efter att en handläggare för en tid sedan betalade ut flera hundra tusen kronor till sig själv i assistansersättning.
– Man slår på det tunga artilleriet trots att det är oerhört få som har missbrukat förtroendet, säger hon.
Enligt Siv Norlin har ett argument varit att personer med ekonomiska svårigheter lättare kan frestas att skaffa pengar genom bedrägerier.
»Behöver inte betyda något«
– Men alla kan frestas, och man kan ha ekonomiska svårigheter även om man inte har betalningsanmärkningar, säger hon. En enstaka betalningsanmärkning behöver inte heller betyda något i det sammanhanget.
Stefan Hernblad, HR-strateg på Försäkringskassan, framhåller dock att mindre allvarliga anmärkningar inte behöver be-tyda att man inte får anställning.
– Ytterst få personer har stoppats, det kan vara om man har stora skulder över lång tid hos kronofogden. I övrigt går vi efter skicklighetsprincipen. Vi har anställt personer som har haft mindre grava anmärkningar. Man har kanske haft det tufft ekonomiskt för flera år sedan och kommit tillbaka.
Kontrollsystemet ska utvärderas efter ett halvår.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.