ST vill ha sifferavtal för bransch kommunikation
Ett ettårigt siffersatt avtal i nivå med märket och smidigare arbetstider för dem som jobbar oregelbundet. Det yrkar ST på inför avtalsförhandlingarna inom bransch kommunikation, där bland annat Postnord ingår.
Startskottet för förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för bransch kommunikation har gått i och med att ST och arbetsgivarnas företrädare Almega växlat yrkanden.
ST vill se löneökningar i nivå med industrins så kallade märke för sina omkring 4 000 medlemmar i branschen. Förbundet skulle däremot vara nöjda med ett avtal på ett år, trots att industrins parter enades om ett treårigt.
ST yrkar också på ett siffersatt lägsta löneutrymme och att heltid ska vara norm för anställningar. För dem som jobbar natt, skift eller oregelbundna tider vill förbundet ändra ramarna för den ordinarie arbetstiden.
Ett system för flexpension liknande det som finns inom industrin bör också sjösättas, enligt STs yrkande.
Arbetsgivarna inom kommunikationsbranschen yrkar å sin sida på ett treårigt avtal med löneökningar i nivå med industrins märke. Almega yrkar också på att arbetsgivarna ska kunna förändra den ordinarie arbetstiden med en veckas varsel, i stället för två som i nuvarande avtal.
Almega vill även höja taket för hur många övertidstimmar de anställda får ta ut, från 200 till 300 per år. Ett annat krav är att utöka fyllnadstiden för deltidsanställda.
Nuvarande avtal löper ut sista juli och berör STs medlemmar på bland annat Postnord, Swedavia, Menzies Aviation AB och Bring Citymail.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.