
Nya regler för arbetsplatser vid årsskiftet
Högre krav på dagsljus och inomhusluft på arbetsplatsen samt nya krav på att tillgänglighetsaspekten ska tas med redan i planeringen vid om- och nybyggnation. Det är några av nyheterna i Arbetsmiljöverkets reviderade föreskrift om arbetsplatsens utformning.
Föreskriften om arbetsplatsens utformning är drygt tio år gammal. Nu har Arbetsmiljöverket beslutat om en rad förändringar, som träder i kraft 1 januari 2021.
En nyhet är att det nu vid om- och nybyggnation finns ett krav på arbetsplatsens lokaler utformas så att de blir tillgängliga för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga såväl som personer med allergier.
Arbetsmiljöverket har också skärpt kravet på att det ska finnas dagsljus på arbetsplatsen. Enligt den tidigare föreskriften ska det vid stadigvarande arbetsplatser normalt sett finnas tillfredsställande dagsljus och möjlighet till utblick. I den nya skrivningen står det att arbetsplatser ska vara utformade så att de kan ge tillfredsställande dagsljus och utblick under arbetsdagen. Det finns dock möjlighet till undantag i situationer där varken ombyggnad eller flytt till lokaler med dagsljus och utblick är rimlig, eller om verksamhetens art kräver annat. Men arbetsgivaren ska då ändå vidta åtgärder som så långt som möjligt kompenserar för bristerna.
Dessutom har myndigheten skärpt skrivningarna om luftkvalitet, ventilation och föroreningar. I stället för en mer allmän formulering finns nu kvantitativa mått som ska uppfyllas. Exempelvis ska arbetsplatser inomhus normalt kunna förses med minst 7 liter uteluft per sekund och person.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.