JO-kritik mot Försäkringskassan
I tretton fall riktar Justitieombudsmannen, JO, kritik mot missförhållanden på försäkringskassekontor runtom i landet. I flera fall har människor blivit utan försörjning under lång tid.
JO riktar kritik eller allvarlig kritik mot tretton försäkringskassekontor och kräver åtgärder, uppger Rapport. I flera fall har Försäkringskassan låtit personer stå utan försörjning i många månader.
Försäkringskassan i Ystad vägrade att registrera en person och dennes tre barn, trots att de alla hade permanent uppehållstillstånd. Motiveringen var att Migrationsverket enligt Försäkringskassans handläggare beviljat uppehållstillstånd på felaktiga grunder.
I ett annat av de ärenden JO granskat fick en person vänta i åtta månader på ett beslut om ersättning, trots att Försäkringskassan visste att personen inte hade någon annan försörjning.
I Halmstad fick en person vänta i sex månader på omprövning av ett pensionsärende. Försäkringskassan förklarar den långa handläggningstiden med underbemanning, men JO hänvisar till att förvaltningslagen föreskriver snabb handläggning och säger att sex månader är en orimligt lång tid.
JO konstaterar också att yttranden och överklaganden från personer som fått avslag, i flera fall aldrig kommit fram till den handläggande tjänstemannen.
JO kräver att samtliga 13 försäkringskassor vidtar åtgärder så att inte felaktigheterna upprepas.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.