Assistentkostnad galopperar
Försäkringskassans kostnader för personliga assistenter galopperar. Ersättningssystemet måste göras om, anser Inspektionen för socialförsäkringen.
Vissa privata företag uppvisar höga vinster, medan en del kommuner inte får täckning för sina kostnader. Det visar en grasnkning från Inspektionen för socialförsäkringen, ISF. Dagens system för ersättning till dem som anordnar personlig assistans tar inte hänsyn till kostnadsskillnader mellan producenterna. Därför bör systemet reformeras, anser ISF i sin rapport.
Den som anordnar assistans får ersättning av Försäkringskassan för varje timme med en timschablon. Avsikten när schablonen infördes år 1997 var att få kontroll över kostnadsutvecklingen. Det har misslyckats, konstaterar ISF. Kostnaderna har ökat från 5,2 miljarder kronor till 24,3 miljarder kronor under perioden 1998-2011.
Timschablonen har enligt rapporten blivit kostnadsdrivande på flera sätt. Reglerna tar ingen hänsyn till att anordnarna har olika kostnader. De privata företagen överkompenseras av Försäkringskassan. Både under 2011 och 2012 fick företagen mer än 2 miljarder kronor för mycket.
”En konsekvens av systemet med en schabloniserad assistansersättning oberoende av anordnare är att företagen överkompenseras. Samtidigt har flera kommuner slutat anordna personlig assistans”, säger ISFs projektledare Tomas Agdalen i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.