Transportstyrelsen får kritik – kallar in Kronofogden för snabbt
Justitiekanslern, JK, kritiserar Transportstyrelsen för att myndigheten för snabbt låter obetalda skatter och avgifter gå till indrivning, i stället för att skicka ut nya betalningsuppmaningar.
JK har på eget initiativ granskat hur Transportstyrelsen hanterar situationer där räkningar på skatter och avgifter kommer i retur till myndigheten. Under 2018 fick myndigheten tillbaka närmare 220 000 försändelser. Transportstyrelsen tar som regel ut en extra avgift om betalning inte sker i tid och lämnar därefter över skulden till Kronofogdemyndigheten för indrivning, konstaterar JK.
Enligt beslutet har JK ingen generell invändning mot att Transportstyrelsen har en spärr för utskick av betalningsuppmaningar om en person inte nås på sin folkbokföringsadress. Men enligt JK måste myndighetens system uppfylla grundläggande krav på rättssäkerhet. Om det finns en registrerad adress som fungerar ska det skickas ut en påminnelse om betalning innan ärendet går till indrivning.
JK förutsätter i beslutet att Transportstyrelsen utreder om det förekommer att påminnelseavgifter tas ut utan stöd av lagen, och om det är så se till att detta upphör. JK kräver också att Transportstyrelsen snarast inför rutiner för kontroll av adressuppgifter innan ett ärende överlämnas för indrivning. Transportstyrelsen måste dessutom ta itu med det systemfel som i vissa fall orsakar att p-böter går till indrivning utan att förutsättningarna för det är uppfyllda.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.