Stora brister i indrivning mot unga
Datainspektionen, DI, konstaterar efter en granskning att det finns allvarliga brister i inkassobolagens hantering av fordringar mot barn och unga. DI kritiserar tio av tio granskade bolag.
DIs granskning av inkassoföretagen initierades av genom att en samverkansgrupp kring ungas skuldsättning uppmärksammat problematiken. I sin granskning har DI funnit en rad brister hos inkassobolagen:
· Rutiner saknas för att fånga upp att indrivningskrav riktas mot personer som var yngre än 18 år när skulden uppkom.
· Kontrollen av att det finns laglig grund för en sådan fordran innan det går till indrivning brister.
· Kunskapen om vilka regler som gäller för skuldsättning av barn och unga är otillräcklig.
”Det finns idag få sätt för barn och unga att bli skuldsatta. Därför är det mycket viktigt att bolagen hittar dessa fordringar bland sina inkassoärenden och kontrollerar att det verkligen finns grund för en sådan fordran innan man riktar indrivningsåtgärder mot en underårig”, skriver Malin Fredholm, som genomfört granskningen, i ett pressmeddelande.
Samverkansgruppen ”Omyndigas skuldsättning” uppmärksammade Datainspektionen på att tio inkassobolag hade ansökt hos Kronofogden om betalningsföreläggande mot personer som var under 18 år då skulden uppkom. Gruppen som arbetar för att minska barns skuldsättning består av Konsumentverket, Barnombudsmannen, Kronofogden och Sveriges Kommuner och Landsting.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.