ST: Samarbete kräver tydligare regler
Ansvaret för avtal, arbetsmiljö och organisation riskerar att bli
luddigt när myndigheter ökar sitt samarbete. ST vill att relationen
mellan arbetsgivare och arbetstagare reds ut.
För att kunna ge en
bättre samlad service till medborgarna ökar samverkan successivt mellan olika myndigheter. Försäkringskassan och
Skatteverket har till exempel börjat öppna gemensamma servicekontor där
även Arbetsförmedlingen på sikt ska verka under samma tak. Planer finns
på att involvera ytterligare myndigheter i samarbetet, liksom kommunala
servicefunktioner.
Just nu pågår en översyn av de lagar som reglerar samarbetet mellan myndigheter, och som i dag innehåller en rad hinder för ökad samverkan. Bland annat utreds förändringar i den så kallade samtjänstlagen.
Förändringsförslagen är bra, anser ST. Men förbundet efterlyser en mer grundlig genomgång av relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare, som väntas bli mer komplex när myndigheterna fördjupar sitt samarbete. Bland annat vill ST reda ut vem som ansvarar för avtalsfrågor, kompetensutveckling, arbetsmiljö, organisation och styrning. Man vill också klargöra konsekvenser av den pågående satsningen på e-förvaltning som väntas påverka verksamheten och dess medarbetare kraftigt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.