Regeringen vill granska myndigheters kommunikation
Statskontoret får i uppdrag att analysera myndigheternas informations- och kommunikationsverksamhet, som enligt regeringen har växt utan att kommunikation varit ett prioriterat uppdrag. ”Regeringen vill få en tydlig bild av omfattningen av informations- och kommunikationsverksamheten”, framhåller civilminister Erik Slottner, KD, i ett pressmeddelande.
Enligt ett pressmeddelande från regeringen är det är inte tydligt varför kommunikationsverksamheten har ökat i omfattning eller i vilken utsträckning myndigheterna ägnar sig åt opinionsbildning. Regeringen skriver att information och kommunikation är en naturlig och viktig del av många myndigheters verksamhet, men ställer frågan hur mycket och vilken sorts kommunikation som är lämplig utifrån myndigheternas uppgifter. Regeringen bedömer att flera myndigheter kan behöva stöd i dessa frågor.
”Regeringen vill få en tydlig bild av omfattningen av informations- och kommunikationsverksamheten, och vill att Statskontoret analyserar hur myndigheterna förhåller sig till kraven på god förvaltningssed, legalitet, saklighet och opartiskhet”, förklarar civilminister Erik Slottner, KD, i pressmeddelandet.
Regeringen ger också Statskontoret i uppdrag att identifiera om det finns myndigheter som har uppgifter eller uppdrag som behöver förtydligas. Vid behov ska Statskontoret föreslå justeringar av regeringens styrning av myndigheterna.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.