Pensionsmyndigheten får i uppdrag att minska väntetiden för bostadstillägg
Regeringen vill att Pensionsmyndigheten ska hantera ansökningar om bostadstillägg för pensionärer snabbare. Enligt de nya mål regeringen beslutat om i regleringsbrevet för 2022 ska ärendebalanserna minskas.
Regeringen har reagerat på den senaste tidens rapporter om fortsatta problem med långa väntetider för personer som ansöker om bostadstillägg. I juni fastställde regeringen därför nya mål för Pensionsmyndighetens verksamhet 2022, bland annat att ärendebalanserna ska ned. Myndigheten får också i uppdrag att se till att tillgängligheten i telefon blir bättre.
”Att stärka pensionerna handlar om respekt för alla de som varit med och byggt landet. Det är viktigt att säkerställa att landets pensionärer får tillgång till de förmåner de har rätt till och att de inte behöver vänta orimligt länge”, kommenterar socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi, S, regeringens beslut i ett pressmeddelande.
Enligt uppdraget ska Pensionsmyndigheten vidta relevanta åtgärder för att öka produktiviteten och korta handläggningstiderna för bostadstillägg. Uppdraget omfattar ärendebalanserna för samtliga delar av förmånen, det vill säga nyansökningar, omprövningar och återkrav. Pensionsmyndigheten ska även vidta relevanta åtgärder för att tillgängligheten i telefonin ska öka, så att fler samtal kommer fram till myndigheten.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.