Långa väntetider till Polisens växel utreds av JO
Justitieombudsmannen, JO, utreder nu Polisens bristande tillgänglighet via telefonnumret 114 14 efter att ha fått ett stort antal klagomål. Polismyndigheten får två månader på sig att besvara JOs frågor.
Redan förra sommaren hade JO fått in ett antal anmälningar om Polisens bristande tillgänglighet via 114 14. JO Per Lennerbrant lämnade då över anmälningarna till Polismyndighetens rättsavdelning. Han meddelade samtidigt att han hade för avsikt att återkomma i ärendet. Nu har han fattat beslut om att göra en utredning.
”Av anmälningarna till JO framgår att väntetiderna vid telefonsamtal har varit mycket långa och i vissa fall ska den som ringt ha kopplats bort utan att få prata med någon. Jag vill därför undersöka frågan närmare”, kommenterar Per Lennerbrant beslutet i ett pressmeddelande.
Polismyndigheten uppmanas nu att yttra sig dels över det som förs fram i de enskilda anmälningarna, dels över hur tillgängligheten via 114 14 ser ut inom Polisen i stort. Myndigheten ska också redogöra för vilka åtgärder som planeras för att komma till rätta med situationen.
Polismyndighetens yttrande ska ha kommit in till JO senast den 11 april.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.