JO kritiserar Arbetsförmedlingen

ARBETSFÖRMEDLINGEN2024-09-24

Justitieombudsmannen, JO, riktar kritik mot Arbetsförmedlingen sedan myndigheten uppmanat en enskild att infinna sig och visa legitimation för att få del av en handling. För detta finns inget lagligt stöd, konstaterar JO.

En privatperson vände sig i mars 2023 till Arbetsförmedlingen för att få vissa handlingar skickade till sig. Hon blev inte nöjd med hur myndigheten hanterade hennes begäran och gjorde en anmälan till JO. Enligt anmälan hade hon blivit ombedd att specificera sin begäran, vilket hon gjorde samma dag. Därefter hände ingenting. Hon skickade påminnelser till myndigheten och fick sedan olika besked om hur hennes begäran hanterades.

I ett e-postmeddelande uppfattade hon att Arbetsförmedlingen begärde att hon personligen måste infinna sig på huvudkontoret för att kunna få del av handlingarna. Det dröjde tre månader innan de begärda handlingarna slutligen skickades till henne.

JO konstaterar i sitt beslut att de handlingar som kvinnan begärt ut från Arbetsförmedlingen var allmänna handlingar. JO är kritisk mot att Arbetsförmedlingen lämnat olika besked om hur och när handlingarna skulle lämnas ut. Myndigheten har enligt JO också uttryckt sig på ett sådant sätt att den enskilde kunde få uppfattningen att hon behövde besöka huvudkontoret och legitimera sig för att få del av handlingarna. Den efterföljande hanteringen visar att det inte fanns lagligt stöd för ett sådant krav. Arbetsförmedlingen kritiseras för detta och för att inte ha lämnat ut handlingarna med tillräcklig skyndsamhet.

”En begäran om att ta del av en allmän handling eller en kopia av en sådan ska behandlas skyndsamt. JO har i ett flertal beslut uttalat att besked i en utlämnandefråga normalt bör lämnas samma dag som begäran har gjorts. Någon eller några dagars fördröjning kan dock godtas om det är nödvändigt för att ta ställning till om handlingarna får lämnas ut”, skriver JO Thomas Norling i sitt beslut.

JO konstaterar i beslutet att det dröjde sju veckor innan hon över huvud taget fick någon information om varför utlämnandet drog ut på tiden – och det först sedan hon själv hört av sig till Arbetsförmedlingen och påmint.

”Detta medförde att det dröjde mer än tre månader efter att (den enskilde) hade begärt ut handlingarna innan de lämnades ut till henne. Det är givetvis inte acceptabelt. Arbetsförmedlingen förtjänar kritik för sin hantering och för att handlingarna inte lämnades ut tillräckligt skyndsamt”, skriver Thomas Norling.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA