JO kritiserar Arbetsförmedlingen
Justitieombudsmannen, JO, riktar kritik mot Arbetsförmedlingen sedan en privatperson som velat få del av en handling uppmanats att infinna sig och visa legitimation. För detta finns inget lagligt stöd, konstaterar JO.
Den anmälan som föranlett JOs kritik gjordes av en kvinna som i mars 2023 vände sig till Arbetsförmedlingen för att få vissa handlingar skickade till sig. Enligt anmälan hade hon blivit ombedd att specificera sin begäran, vilket hon gjorde samma dag. Därefter hände ingenting. Hon skickade påminnelser till myndigheten och fick sedan olika besked om hur hennes begäran hanterades.
I ett e-postmeddelande uppfattade hon att Arbetsförmedlingen begärde att hon personligen måste infinna sig på myndighetens huvudkontor för att kunna få del av handlingarna. Det dröjde tre månader innan de begärda handlingarna slutligen skickades till henne.
JO konstaterar i sitt beslut att de handlingar som kvinnan begärt ut från Arbetsförmedlingen är allmänna handlingar. JO är kritisk mot att Arbetsförmedlingen har lämnat olika besked om hur och när handlingarna skulle lämnas ut. Myndigheten har enligt JO också uttryckt sig på ett sådant sätt att den enskilde kunde få uppfattningen att hon behövde besöka huvudkontoret och legitimera sig för att få del av handlingarna. Den efterföljande hanteringen visar att det inte fanns lagligt stöd för ett sådant krav. Arbetsförmedlingen får kritik av JO för detta och för att inte ha lämnat ut handlingarna med tillräcklig skyndsamhet.
”En begäran om att ta del av en allmän handling eller en kopia av en sådan ska behandlas skyndsamt. JO har i ett flertal beslut uttalat att besked i en utlämnandefråga normalt bör lämnas samma dag som begäran har gjorts. Någon eller några dagars fördröjning kan dock godtas om det är nödvändigt för att ta ställning till om handlingarna får lämnas ut”, skriver JO Thomas Norling i sitt beslut.
JO konstaterar i beslutet att det dröjde sju veckor innan kvinnan över huvud taget fick någon information om varför utlämnandet drog ut på tiden – och det först sedan hon själv hört av sig till Arbetsförmedlingen och påmint.
”Detta medförde att det dröjde mer än tre månader efter att (den enskilde) hade begärt ut handlingarna innan de lämnades ut till henne. Det är givetvis inte acceptabelt. Arbetsförmedlingen förtjänar kritik för sin hantering och för att handlingarna inte lämnades ut tillräckligt skyndsamt”, skriver Thomas Norling.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.