EU betalar för järnvägsutbyggnad
EU-kommissionen kan skjuta till upp till en tredjedel av svenska järnvägssatsningar. Det kan gälla järnvägsutbyggnaden mellan Sundsvall och Luleå och satsningar mellan storstäderna.
50 miljarder euro, nästan 455 miljarder kronor, tänker EU-kommissionen satsa på infrastrukturprojekt i EU fram till år 2020. 30 miljarder ska läggas på nybyggnation och modernisering av transportnät som järnvägar, vägar, flygplatser och vattenleder. Kommissionen har redan valt ut ett hundratal projekt som kan få EU-bidrag, skriver Europaportalen.
I Sverige gäller det bland annat järnvägen mellan Sundsvall och Luleå, delar av Botniabanan och Norrbotniabanan. Men också Malmbanan till Kiruna och den norska gränsen, samt sträckorna Malmö-Göteborg och Stockholm-Malmö finns med på EU-kommissionens lista för projekt som kan få bidrag.
EU kan skjuta till mellan 20 och 40 procent av den beräknade kostnaden, förutsatt att Sverige står för resten av finansieringen. Satsningen på 30 miljarder euro syftar till att skapa ett europeiskt stomnät, där målet är att en bred majoritet av medborgarna inte ska finnas mer än en halvtimmes restid från stomnätet.
Förslaget ingår i ett förslag till EUs budget för åren 2014-2020.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.