E-förvaltning ännu långt borta

NYHET2004-08-18

Riksrevisionen anser att regeringen bör ange vilka e-tjänster myndigheterna ska prioritera.

Den har varit alltför otydlig med att ange hur det ska gå till att införa en elektronisk förvaltning och göra alla myndigheter till 24-timmarsmyndigheter.

Myndigheterna har i allmänhet inte prioriterat e-tjänster som gagnar medborgare och företag. Istället har de i första hand satsat på enklare informationstjänster som ökar myndighetens egen kostnadseffektivitet. Avancerade interaktiva e-tjänster är ovanliga och myndigheters sätt att hantera e-posten kan medföra att rättssäkerheten sätts i fara. Allt enligt Riksrevisionens granskning.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA