Chefens ansikte lanserar nya myndigheten
Med stora tidningsannonser informerar Arbetsförmedlingen om att den nya myndigheten har bildats. Annonserna illustreras av närbilder på en glad och en ledsen generaldirektör.
Rubriken på Arbetsförmedlingens annons är ”Den nya Arbetsförmedlingen. Kan du se skillnaden? Syftet är att tala om att Ams, Arbetsmarknadsverket och länsarbetsnämnderna lades ner och ersattes av Arbetsförmedlingen 1 januari.
Till Dagens Nyheter, som publicerade annonsen i gårdagens tidning, förklarar Arbetsförmedlingens informationschef, Greta Svensson, att det var reklambyrån Bacon som kläckte idén att använda myndighetens generaldirektör, Bo Bylund, som dragplåster.
– Han var mycket skeptisk från början, säger hon till Dagens Nyheter.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.