Brister i handläggningen hos Försäkringskassan
Det finns brister i Försäkringskassans handläggning av avstängningsärenden, konstaterar Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, IAF, efter en granskning.
Avstängningsutredningar är en del av Försäkringskassans kontrollverksamhet. IAF har bland annat granskat om Försäkringskassan följer regelverket vid utredningar som kan leda till avstängning. Granskningen visar att det bland annat saknas interna riktlinjer för hur lång handläggningstiden bör vara.
Försäkringskassan har i uppdrag att administrera och betala ut ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser. Det är också Försäkringskassans uppgift att vid behov besluta om att stänga av den som medvetet eller av grov vårdslöshet har lämnat oriktiga eller vilseledande uppgifter till Försäkringskassan.
Enligt IAFs granskning fungerar Försäkringskassans arbete med avstängningsutredningar tillfredsställande i flera delar. Det gäller bland annat kommunikationen med programdeltagare och att besluten till stor del uppfyller kraven enligt förvaltningslagen.
Men i andra delar brister handläggningen. Enligt IAF kan Försäkringskassan inte säkerställa en skyndsam prövning av avstängningsärenden, och är till viss del passiv i hanteringen av sådana ärenden. Dessutom har dokumentationen i vissa ärenden brustit, enligt IAF.
Försäkringskassan åläggs nu att senast 1 juni 2023 skriftligt redogöra för vilka åtgärder som myndigheten har vidtagit med anledning av rapporten.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.