Blivande flygledare protesterar
Blivande flygledare protesterar i ett öppet brev mot förändringar av utbildningen. Nya utbildningsmoment kan medföra att studenterna tappar kompetens, anser de.
I den nya flygledarutbildningen läser studenterna 1,5 år i Norrköping med varierande kurser innan de fortsätter till flygledarskolan i Malmö för ytterligare 1,5 års ren yrkesutbildning. Redan där har utbildningen blivit dubbelt så lång som tidigare. Då gick de blivande flygledarna endast flygledarutbildningen på flygledarskolan i Malmö.
Men det som föranlett studenternas protest är att de efter flygledarutbildningen ska läsa andra kurser i ytterligare en termin. Risken är att man förlorar kompetens om man inte kan gå in och praktisera sina kunskaper direkt efter yrkesutbildningen, anser de.
– Vi riskerar till exempel att tappa tempo i övervakningen av trafikflöden. Under flygledarutbildningen tränar vi dagligen i simulator, förklarar Jonas Peterson, en av studenterna.
Nyutbildade flygledare får arbeta självständigt först efter omkring ett års yrkespraktik, ett så kallat behörighetsskede. Fram till nu har man börjat arbeta på hösten efter vårens kursavslutning. Med ytterligare en termins studier fördröjs praktiken ett halvår.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.