Tågoperatören Arrivas personal i Ystad riskerar att må dåligt på grund av att de jobbar för täta skift. Det framgår av Arbetsmiljöverkets inspektion.
Bild: Mostphotos
Tågoperatören Arrivas personal i Ystad riskerar att må dåligt på grund av att de jobbar för täta skift. Det framgår av Arbetsmiljöverkets inspektion.

Arriva pressas om arbetstiden

SPÅRTRAFIKEN2019-05-21

Arriva måste riskbedöma personalens övertid och sitt sätt att förlägga arbetstiden, slår Arbetsmiljöverket fast efter en inspektion på tågoperatörens arbetsplats i Ystad. ”Alla är sjukt trötta”, säger STs lokala skyddsombud Therese Nilsson.

Vissa anställda på Arriva i Ystad riskerar att må dåligt på grund av att de jobbar för täta skift. Det framgår av en inspektion där Arbetsmiljöverket slår fast att tågoperatören måste vidta åtgärder.

– Problemet är att vi jobbar mot klockan med tidigare och tidigare arbetspass. Många har väldigt ofta precis elva timmars vila mellan passen. Jag som jobbar morgon kan sluta halv fem på eftermiddagen och börja kvart i fem morgonen efter”, säger Therese Nilsson, skyddsombud i Ystad, till Publikt.

Även om kollektivavtalet anger vilotiden som acceptabel, bör företaget sträva efter att den oftast ska vara längre än de elva timmarna, menar Therese Nilsson.

– Det ska vara tid emellan passen för möjlighet till en meningsfull fritid. Men vår arbetsgivare tolkar hela tiden alla ”bör” i avtalet genomgående till sin fördel, säger hon.

Arbetsmiljöverket kräver också att Arriva riskbedömer mängden övertid. Situationen har varit jobbig för de anställda under en tid, enligt Therese Nilsson.

– Alla är sjukt trötta konstant. Man jobbar, sover och sedan pallar man ingenting mer, säger Therese Nilsson.

Från arbetsgivarens sida bekräftas bilden av att det allt som oftast kan vara elva timmars vila som gäller för personalen. Men däremot är det inte så att någon får för kort vila enligt det kollektivavtal som gäller, förklarar Benny Persson, enhetschef på Arriva i Ystad.

–Vi har följt avtalet och sedan kan man såklart tycka att en nattvila på elva timmar är kort. Men man vill ju ha ut så mycket som möjligt av tiderna, säger han.

Att de anställda är trötta bör vägas upp av den sammanlagda ledighet man har, med 118 fridagar per år, menar Benny Persson. Om vilan mellan passen skulle göras längre blir det svårt för vissa anställda att komma upp i en heltidstjänst, säger han.

Däremot oroas han av övertidssituationen.

– Vi har inte kommit ifatt med anställningar på kundvärdsidan. Men nu är vi snart ifatt inför sommaren och då ska vi förhoppningsvis kunna hålla övertiden nere, säger Benny Persson.

Arbetsmiljöverket anmärker också på att Arriva inte har riskbedömt processen kring en kommande renovering och utbyggnad av lokalerna i Ystad. Under tiden som den nuvarande byggnaden renoveras ska de anställda flytta in i en annan del. Problemet är att den är för liten, menar skyddsombuden.

– Vi har redan trångt som det är och kan inte ha ordentliga raster. Att vi ska tränga ihop oss ännu mer i några månader medan de renoverar tycker vi inte är okej alls, säger Therese Nilsson.

Enhetschefen Benny Persson påpekar att all personal sällan vistas samtidigt i lokalerna, och menar att det därför inte kommer att bli något problem med mindre utrymme under en period.

– Järnvägstrafik är speciellt. Personalen kommer till jobbet, tar sina grejer och åker ut med tåget. När de tar rast är de ofta på andra orter, säger han.

En riskbedömning av bygget är inplanerad till 10 juni, enligt Benny Persson.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

spårtrafiken
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA