Arbetsförmedlare nöjda med metodik
Arbetsförmedlingen tillämpar sedan 2003 ett antal dokumenterade tjänster och metoder. Enligt en rapport från IFAU är tjänsterna och metoderna välanvända och uppskattade.
Arbetsförmedlingen införde 2003 en ny metodik med ett enhetligt tjänsteutbud och kvalitetssäkrade metoder. Det var en reaktion på den kritik myndigheten fått för att vara svårstyrd och brista i likabehandling. Metodiken ska ge arbetssökande och arbetsgivare samma service oavsett var i landet de befinner sig. Ett tiotal tjänster (till exempel att rekrytera, söka arbete och utbildning till arbete) och ett fyrtiotal metoder (som bemötande, gruppinformation, inskrivning och introduktion) utarbetades, konstaterar Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering, IFAU, i en rapport.
Enligt rapporten säger i princip alla arbetsförmedlare att de använder sig av de dokumenterade arbetssätten. Två av tre anser att det dagliga arbetet påverkas i ganska stor eller mycket stor utsträckning av detta.
”Vi finner att nio av tio chefer och åtta av tio arbetsförmedlare tycker att det är bra att tjänsterna och metoderna finns”, säger Martin Lundin, en av forskarna bakom rapporten, i ett pressmeddelande..
Underlag för rapporten är dokument från Arbetsförmedlingen, intervjuer och enkäter.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.