Statsvetare: Myndigheter tar över företagens lojalitetskultur
»Vi förväntar oss att statsanställda känner sig trygga med sin rätt att meddela sig, så undersökningen är en ögonbrynshöjare«, säger Shirin Ahlbäck Öberg, docent i statskunskap vid Uppsala universitet.
Shirin Ahlbäck Öberg anser att resultatet av STs undersökning är allvarligt, inte minst ur ett större internationellt perspektiv:
– Vi lever i ett land där vi haft en långtgående yttrandefrihet i flera hundra år. Att det ändå finns informella normer som hindrar människor från att använda sig av den är nedslående och illavarslande. Särskilt om man betänker den kamp för yttrandefrihet som människor i många andra länder bedriver med fara för sina liv.
Shirin Ahlbäck Öberg är på grund av bortfallet lite försiktig med att dra långtgående slutsatser från STs undersökning.
– Men vi förväntar oss att statsanställda känner sig trygga med sin rätt att meddela sig, så undersökningen är en ögonbrynshöjare, säger hon.
En orsak till problemen är att myndigheter alltmer drivs som företag, anser Shirin Ahlbäck Öberg.
– Jag ogillar idén att myndigheter arbetar med att vårda varumärket. Det är klart att de ska vårda sitt rykte, men myndigheter är inga privata företag. Medborgarna har full rätt att få insyn i hur verksamheten bedrivs.
Hon menar att myndigheterna har lånat in de privata företagens lojalitetskultur – att man ska vara lojal mot ledningen och inte framföra kritik som kan försämra varumärket.
– Det är en totalt felaktig ideologi. Den offentliga verksamheten måste bygga på en annan normativ grund.
Shirin Ahlbäck Öberg tycker att det enda sättet att förbättra situationen är utbildning av ledningen.
– Ledningen måste ha utbildning i vad det innebär att vara chef för en offentligt finansierad verksamhet. Att anställda ska oroa sig för att stöta sig med ledningen och vara illojala är fullständigt orimligt.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.