Trafikverkets ledning kände till felräkningen redan för ett år sedan. »Folk blir förbannade när de får höra att informationen redan fanns hos ledningen«, säger Jerk Wiktorsson, STs vice avdelningsordförande. Foto: Kasper Duczik.
Trafikverkets ledning kände till felräkningen redan för ett år sedan. »Folk blir förbannade när de får höra att informationen redan fanns hos ledningen«, säger Jerk Wiktorsson, STs vice avdelningsordförande. Foto: Kasper Duczik.

Mörkat räknefel upprör anställda

TRAFIKVERKET2014-06-17

”Vi måste förstärka dialogen med medarbetarna”, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm efter avslöjandena om felräkningar. Bland de anställda finns ett missnöje med att ledningen inte förklarat sig tidigare.

Av:  Eva Spira,  Mattias Lahti Davidsson

– Personalen känner frustration, vi förstår inte vart pengarna till järnvägsunderhåll tar vägen, säger en anställd på Trafikverket som vill vara anonym.

I maj avslöjade SVT att Trafikverket räknat fel och underskattat kostnaden för underhåll av järnvägarna med 20 miljarder kronor. Men redan i mars 2013 hade anställda på myndigheten påtalat felet.

Att felräkningen uppmärksammats först nu har väckt starka känslor bland de berörda medarbetarna, säger Jerk Wiktorsson, STs vice ordförande på Trafikverket.

– Jag sitter med vid fikaborden. Det är en väldigt stor irritation de här dagarna. Folk blir förbannade när de får höra att informationen redan fanns hos ledningen. Man undrar varför de dröjt mer än ett år med att förklara sig.

Trafikverkets ledning hävdar att felet inte påverkat de beslut som fattats om järnvägsunderhållet. För Publikt bekräftar generaldirektör Gunnar Malm att det funnits fel i beräkningarna och att informationen fanns hos ledningen för ett år sedan.

– Den lärdom jag drar av det här är att vi måste ytterligare förstärka dialogen med medarbetarna. Jag och övriga chefer måste vara mer synliga, säger Gunnar Malm.

Trafikverkets experter har framhållit att med de satsningar som nu är beslutade kommer mindre prioriterade järnvägssträckor att fortsätta förfalla. Det uppdämda renoveringsbehovet kommer därmed att vara ännu större 2025 än det är nu. Gunnar Malm bekräftar att det är så.

– Det är helt korrekt. Men vi följer regeringens direktiv. Vi har varit väldigt öppna med att beskriva vilka konsekvenser det kan få.

STs ordförande på Trafikverket, Airi Aspman Larsson, har krävt att ledningen ska förbättra den interna kommunikationen.

– I viss mån har det blivit bättre, inte minst genom intranätet. De berörda medarbetarna måste få information innan de läser om arbetsplatsen i tidningen.

Men arbetsmiljön påverkas av medierapporteringen, säger hon.

– Folk mår inte bra när det hela tiden dyker upp skandaler. Man känner ingen glädje och stolthet längre.

Gunnar Malm. Foto: Lasse Fredriksson.
Gunnar Malm. Foto: Lasse Fredriksson.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Trafikverket
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA