Mediestrategi väcker förvåning
Unionens vice ordförande Peter Hellberg säger att han blev fascinerad och överraskad när han läste Publikts avslöjande om företaget Bemannias strategi att attackera Unionen. ”Det är uppenbart att Bemannia uppfattat Unionen som en kraftfull motpart”, konstaterar han.
Peter Hellberg, förste vice ordförande för Unionen, är förvånad över Bemannias planer på att gå till attack mot fackförbundet:
– Vi vill inte smutskasta arbetsgivare lika lite som vi förväntar oss att arbetsgivare vill smutskasta oss, säger han till Publikt.
Konlikten mellan Unionen och Bemannia rör brott mot kollektivavtalet. Den handlar bland annat om medlemmar som inte fått korrekta ersättningar eller rätt antal semesterdagar, och har gått till central förhandling.
För att få hjälp med sin krishantering anlitade Bemannia den kände PR-konsulten Paul Ronge. I den kommunikationsplan han lade fram ingick att få medier att skriva negativa artiklar om Unionen.
Efter att ha läst Publikts artikel säger Unionens vice ordförande Peter Hellberg att han är både fascinerad och överraskad av den planerade mediestrategin:
– PR-konsulten verkar vara inspirerad av amerikansk ”union busting” från trettiotalet.
Men Peter Hellberg är försiktig med att kritisera Bemannia och säger sig hoppas att motparten ”är mer inspirerad av modern svensk förhandlingskultur”.
– Relationerna med Bemannia har varit kyliga. Men nu upplever att vi har en bra dialog med företaget och känner att vi är på rätt väg. Det är viktigt för oss att medlemmarna får den lön och ersättning de har rätt till.
Han säger att Unionen alltid jobbar för att ha en bra relation med arbetsgivaren.
– Jag hoppas att vi inte behöver ompröva något utifrån de här uppgifterna, säger Peter Hellberg.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.