Avtal kan vara nära inom spårområdet
Strejkerna inom branscherna spårtrafik och järnvägsinfrastruktur är avblåsta för Sekos medlemmar. ST fortsätter sina förhandlingar med arbetsgivarna. ”Vi har fortfarande en del knepiga frågor att diskutera”, säger STs förhandlingschef Åsa Erba-Stenhammar.
I natt skrev Almega och Seko på ett nytt kollektivavtal för bransch järnvägsinfrastruktur. Det betyder att det sista strejkvarslet för Sekos medlemmar inom spårområdet dras tillbaka.
ST förhandlar fortfarande med Almega om sina avtal inom båda områdena. Idag finns en tid bokad för bransch järnvägsinfrastruktur och i morgon är det dags för spårtrafiken, förklarar Åsa Erba-Stenhammar, förhandlingschef.
– Vi hoppas att ett avtal är nära, men för vår del är det viktigare med bra än fort. Det finns några frågor kvar att reda ut, bland annat när det gäller pensionerna, säger hon.
Att strejkerna uteblev är inget som påverkar nämnvärt – förutom att motparten inte sitter upptagen i konflikthantering och därmed får mer tid över för STs förhandlingsdelegation, säger Åsa Erba-Stenhammar.
För Sekos del blev båda avtalen treåriga. ST har hittills yrkat på att skriva sina på ett år.
– Avtalets längd beror på innehållet i avtalet. Vi är intresserade av bra villkor. Motparten är intresserad av längre tid med fredsplikt. Och så hittar man en bytesaffär där emellan, säger Åsa Erba-Stenhammar.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.